Izhodišča za oblikovanje prostorskih sil Slovenske vojske
Vojaška doktrina iz leta 2006 v točki 5.2.2 predvideva organiziranje prostorskih sil Slovenske vojske. Z Resolucijo o splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja Slovenske vojske do leta 2040 (ReDPROSV40) je predvidena delitev SV na manevrski del in prostorski del.
To so podlage, ki omogočajo oblikovanje prostorskih sil SV. Tudi nekatere članice Nato imajo takšne sile (Nemčija – Heimatschutz, Danska, Finska in vse Baltske države).
Menim, da je oblikovanje in vzpostavitev prostorskih sil potrebno opredeliti v naslednjem Splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja SV, to je SDPRO za obdobje 2028/ 2033. Ker je določitev velikosti, moči, organizacijske strukture, formacije, oborožitve in opreme enot ter modela vodenja zelo zahtevno, so potrebne kompleksne analize vseh faktorjev, ki pogojujejo in dolgoročno opredeljujejo oborožene sile in njihovo infrastrukturo. Potrebne so tudi temeljite strokovne razprave in izmenjava mnenj strokovne javnosti. Zato sem pripravil izhodišča za oblikovanje prostorskih sil SV, ki naj služijo kot vzpodbuda za razpravo in izmenjavo mnenj o tej problematiki in s tem pripomorejo k iskanju in določitvi najboljših rešitev. Pristojne pa naj vzpodbudi, da pričnejo aktivnosti pri oblikovanju prostorskih sil SV.
UVOD
Varnostno politični položaj RS kaže, da bi bila RS lahko ob poslabševanju mednarodnih ali regionalnih politično-varnostnih razmer izpostavljena okrepljenim obveščevalnim dejavnostim, gospodarskim, psihološkim in političnim pritiskom, množičnejšim usmerjenim migracijskim tokovom, ogrožanju kritične infrastrukture, transnacionalnemu terorizmu, širjenju orožij in tehnologij za množično uničevanje. Ob bistvenem poslabšanju varnostnih razmer v mednarodnem okolju pa tudi neposrednim vojaškim grožnjam vojaških sil in ogrožanju ozemeljske celovitosti države.
Zaradi klimatskih sprememb se tudi v Sloveniji povečuje ogroženosti ljudi, živali, premoženja, kulturne dediščine ter okolja ob naravnih nesrečah ( požari v naravi, katastrofalne poplave in žled). Povečuje se tudi nevarnost drugih nesreč (nesreče z nevarnimi snovmi, železniške nesreče, letalske nesreče in jedrsko-radiološke nesreče).
Republika Slovenija je leta 2004 postala polnopravna članica zavezništva NATO, kar je povzročilo prehod iz samozadostne nacionalne obrambe v kolektivno obrambo v okviru Zavezništva. Kljub temu mora RS še vedno zagotavljati tudi ustrezno stopnjo lastne – avtonomne obrambne sposobnosti predvsem za izvajanje nalog iz nacionalni pristojnost, kot so: varovanje vstopnih točk, komunikacijskih poti in kritične infrastrukture, podpora sistema zaščite in reševanja, zagotavljanje varnosti s sodelovanjem pri nalogah policije, naloge podpore države gostiteljice. To zahteva odziven, prilagodljiv in delujoč obrambni sistem ter izboljšanje obrambne sposobnosti Republike Slovenije – tudi s krepitvijo zmogljivosti SV, ki bodo namenjene zaščiti, varovanju in nadzoru slovenskega nacionalnega ozemlja ter učinkoviti podpori družbe v času krize.
V slovenski zgodovini, vse do leta 1991, se je samoobrambna sposobnost Slovencev uspešno potrdila. Zato bi z oblikovanjem prostorskih sil SV razvijali in ohranjali tudi tradicionalne vojaško obrambne izkušnje iz vseh prelomnih zgodovinskih obdobij, še posebej pa iz osamosvojitvene vojne leta 1991.
NAMEN PROSTORSKIH SIL
Prostorske sile bodo namenjene zaščiti, varovanju in nadzoru slovenskega nacionalnega ozemlja ter podpori družbi v času krize. Na ta način bodo prostorske sile (PS) zagotavljale teritorialno bazo za obrambo in zaščito Slovenije. V primeru izjemne zaostritve varnostnih razmer ob neposredni vojaški ogroženost RS in ponovni uvedbi obveznega služenja vojaškega roka bodo PS izvajale temeljno vojaško usposabljanje dela kontingenta vojaških obveznikov in zagotavljale podlago za naraščanje obsega SV.
NALOGE PROSTORSKIH SIL
Prispevanje k vojaški obrambi na nacionalnem ozemlju
Prostorske sile bodo prispevale k vojaški obrambi na nacionalnem prostoru z nadzorom in varovanjem zaledja, defenzivnim delovanjem, izvidniško obveščevalno dejavnostjo, varovanjem komunikacijskih linij in vojaške infrastrukture ter izvajanjem nalog države gostiteljice (angl.: Host Nation Support).
Podporno delovanje in zagotavljanje varnosti
Podporno delovanje prostorskih sil bo prioritetno usmerjeno v podporo sistemu varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami ter podporo drugim državnim organom in organizacijam pri zagotavljanju varnosti in blaginje državljanov Republike Slovenije. V sklopu tega bodo PS izvajale naloge zaščite, reševanja in pomoči ob naravnih in drugih nesrečah, iskanje in reševanju oseb, zaščite kritične infrastrukture ter virov oskrbe za izvajanje nalog vojaške obrambe.
V skladu z usmeritvami Vlade Republike Slovenije bodo sodelovale pri nalogah Policije pri varovanju državne meje, obvladovanju množičnih in ilegalnih migracij, protiterorističnem delovanju, varovanju oseb, kontroli prometa in zagotavljanju reda v skladu z zakonodajo.
Slovenska vojska v okviru nalog zaščite in reševanja pomaga ob poplavah 2023
Usposabljanje vojaških obveznikov in zagotavljanje pogojev za povečanje
obsega SV
V primeru izjemne zaostritve varnostnih razmer ob neposredni vojaški ogroženost RS in ponovni uvedbi obveznega služenja vojaškega roka, bodo PS izvajale temeljno vojaško usposabljanje dela kontingenta vojaških obveznikov in v okviru strateške rezerve z oblikovanjem novih enot formacije voda in čete omogočale povečanje obsega SV.
ORGANIZIRANOST PROSTORSKIH SIL SV
Prostorske sile bodo organizirane po teritorialnem principu v okviru treh vojaško-teritorialnih območij (VTO). V okviru vsakega VTO bo organizirano vojaško teritorialno poveljstvo z do petimi (5) prostorskimi četami. Prostorske čete bodo mobilne taktične enote, ki se bodo premikale s terenskimi vozili tudi izven komunikacij (off road). Tako bodo lahko svoje delovanje osredotočile tam, kjer bo najbolj potrebno. Poleg tega bodo okviru vsakega VTO za izvajanje temeljnega vojaškega usposabljanja organiziranih do 5 učnih enot.
Število prostorskih čet in učnih enot v okviru VTO bo odvisno od velikosti območja, števila prebivalcev in števila vojaških objektov v posameznem VTO. Za podporo delovanja VTP, prostorskih in učnih čet bo v okviru vsakega VTO organizirana po ena poveljniško-logistična četa. Za poveljevanje prostorskim silam bo pristojno poveljstvo rezervnih sil, za poveljevanje enotam VTO bodo odgovorno VTP, ki bodo organizirana v vsakem VTO.
OBSEG IN STRUKTURA PROSTORSKIH SIL
Prostorske sile SV bodo poleg 3 VTP s poveljniško-logistično četo obsegala še do 15 prostorskih čet in do 15 učnih enot Tako bodo prostorske sile skupaj štele do 3000 pripadnikov, od tega 500 pripadnikov stalne sestave,1.500 pripadnikov PPRS ter 1.000 vojaških obveznikov na služenju vojaškega roka.
INFRASTRUKTURA
Prostorske sile se bodo naslanjale na obstoječo infrastrukturo SV in ZIR. Za potrebe namestitve, skladiščenje oborožitve, streliva, vojaške opreme in vozil PS bodo zgrajeni tipski objekti – praviloma v okviru vojašnic, na območjih, kjer vojašnic ni pa v najbližji vojašnici, izjemoma pa tudi izven vojašnic. Za potrebe strelskega urjenja se bodo poleg strelišč SV uporabljala tudi strelišča strelskih društev. Glede na to, da bodo prostorske sile delovale izključno na nacionalnem prostoru, se bodo opirale pretežno na civilne zmogljivosti države (zdravstvo, prehrana, gorivo…).
Dokument pripravil: PODPOLKOVNIK ANTON KOLAR